چالشهای بازاریابی نسل پنجم

نوشته شده در تاریخ2 سال پیش توسط

اگر شما دانشجوی مدیریت بوده‌اید و یا به حوزه مدیریت و به خصوص بازاریابی علاقه‌مند هستید، بی‌ شک فیلیپ کاتلر پدر علم بازاریابی مدرن را می‌شناسید. کاتلر نویسنده‌ای است که همواره در تلاش بوده است علم بازاریابی را با تغییرات حاکم برجهان مطابقت دهد. او که بازاریابی نسل چهارم را با توجه به تغییرات عصر دیجیتال معرفی کرده بود، اکنون و با بروز پاندمی کرونا معتقد است که بازاریابی وارد نسل جدید خود شده است؛ نسلی فرای دیجیتال. فیلیپ کاتلر تاکنون بیش از 80 جلد کتاب و بیش از 100 مقاله در حوزه بازاریابی منتشر کرده است.

همه‌گیری کرونا همان‌قدر که سرعتِ دیجیتالی شدن کسب‌و‌کارها را بالا برده، در تغییر سریع رویکرد بازاریابی هم موثر بوده است. با تعطیل شدن بعضی از مشاغل و فاصله‌گذاری اجتماعی و زمان‌های طولانی قرنطینه شدن، بازارها و بازاریابان ناچار شدند به دنیای دیجیتال روی بیاورند. به همین دلیل فیلیپ کاتلر معتقد است که ما وارد نسل جدیدی از بازاریابی شده‌ایم. این نسل از بازاریابی به مخاطبانش کمک می‌کند که الگوهای کسب‌و‌کار خود را با این تغییرات وفق دهند و بتوانند در این عرصه‌ی شدید رقابتی موفق شوند.

انواع بازاریابی

شاید برای شما سؤال باشد که نسل‌های پیشین بازاریابی چه بوده که حالا وارد نسل جدیدی شده‌ایم! در ادامه، به طور مختصر با انواع بازاریابی آشنا می‌شوید:

بازاریابی نسل اول؛ محصول محور

بازاریابی نسل دوم؛ مشتری محور

بازاریابی نسل سوم؛ انسان محور (آخرین مرحله از بازاریابی سنتی)

بازاریابی نسل چهارم؛ انتقال از سنت به دیجیتال

و بازاریابی نسل پنجم؛ فناوری در خدمت بشریت

چالش‌های بازاریابی 5.0

هر نوع از بازاریابی با چالش‌ها و مسائلی روبه‌رو بوده است. بازاریابی نسل پنجم نیز از این قاعده مستثنا نیست.

بازاریابی نسل پنجم در روند حرکت و تحقق خود با سه چالش اساسی روبه‌رو است: شکاف نسل‌ها، دو قطبی موفقیت و تفکیک دیجیتال.

شکاف نسل‌ها

اگر مدیران شرکت‌های قدیمی‌تر که قدرت بیشتری در تصمیم‌ گیری دارند، ارتباط درستی با مدیران جوان‌تر و مشتریان آنها برقرار نکنند، مشکلاتی اساسی در کسب‌و کارها بروز پیدا می‌کند.

دو قطبی موفقیت

عدم تعادل در توزیع ثروت، یکی از بارزترین و بزرگ‌ترین معضلات در سطح جوامع امروزی است.

لایه‌های بالاتر جامعه، با شغل‌های پردرآمد خود، در حال دامن زدن به بازارهای تجملی‌اند. از طرف دیگر لایه‌های پایین در حال رشد و انبساطند و به زودی به بازاری بزرگ برای محصولات ارزان قیمت و کم ارزش تبدیل خواهند شد. بازارهای میانی هم در حال انقباض یا نابودی‌اند. افراد در این بخش از بازار، مجبور می‌شوند که برای بقا و زنده ماندن، به سمت بالا یا پایین دهک‌های اجتماعی حرکت کنند.

تفکیک دیجیتال

بازاریابی نسل پنجم با استفاده از فناوری‌های شبیه ساز انسانی، برای ایجاد تعاملات و ارتباطات، ارائه، ارتقا و افزایش تجربه مشتری تعریف می‌شود. بازاریابی 5.0 با طراحی نقشه‌ی سفر ِمشتری و شناسایی مکانی که فناوری‌های بازاریابی می‌توانند ارزش افزوده خلق کنند و همچنین عملکرد بازاریابان را توسعه و بهبود ببخشند، آغاز می‌شود.

شرکت‌هایی که از بازاریابی 5.0 استفاده می‌کنند، اول باید از کار روی اطلاعات و داده‌های بزرگ شروع کنند. وجود بانک‌های اطلاعاتی پیش شرط اجرای بازاریابی 5.0 است.

بازاریابی 5

برندگان رقابت در دنیای بازاریابی

نسل زِد و آلفا دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی برای استفاده از فناوری برای توسعه و ارتقای کیفیت زندگی بشری و ایجاد نشاط اجتماعی عمومی داشته و دارند. کسب و کارهایی که بتوانند اعتماد این دو نسل را به دست آورند، در دوره بازاریابی 5.0 پیشتاز و برنده‌ی رقابت در این صنعت می‌شوند.

برای اینکه تبدیل به جامعه‌ای کاملا دیجیتالی شویم باید فناوری را در تمام جوانب زندگی به کار ببریم. در واقع چیری فراتر از ارتباطات آنلاین و رسانه های اجتماعی. این اتفاق، علی رغم مشکلات و نگرانی‌های ناشی از دیجیتالی شدن، منافع و مزایایی دارد.

مطالعات نشان داده است که استفاده درست از فناوری، باعث افزایش رضایت در انسان‌ها می شود. فناوری رویکردی شخصی‌سازی شده را برای حل مشکلات و رفع درخواست‌ها و نیازهای آنها فراهم می‌کند. لازم است مشتریان متقاعد شوند که دیجیتالی شدن باعث از بین رفتن روابط اجتماعی آنها نمی‌شود و در عوض زمینه‌ای را برای برقراری ارتباطات صمیمانه‌تر بین مشتریان و جوامع فراهم می‌کند.

درباره‌ی کتاب 

dr fezi

کتاب بازاریابی 5/0

گر چه کتاب بازاریابی 5.0 کتابی تخصصی در حوزه‌ی بازاریابی برای کسب‌وکارهای پیشرو است اما کتابی است خوشخوان برای عموم و با رویکردی جدید به دنیای پساکرونا.

این کتاب از تازه‌ترین های نیویورک تایمز و از پیشرفته‌ترین و ارزشمندترین منابع علمی و پژوهشی روز دنیا است. کتاب بازاریابی 5.0 سرشار از موارد مطالعاتی و مثال‌هایی از کسب‌وکارهای موفق و معروف بین المللی است که فرآیندها و فعالیت‌های بازاریابی نوین را اجرائی کرده‌اند.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

جستجوی پیشرفته

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ثبت نام / ورود