افزودن به فهرست علاقه‌مندی‌ها
اضافه به مقایسه0

کتاب حقوق بشر و شهروندی در آراء ائمه شیعه

مرجع:
دسته بندی: علوم اجتماعی
مولف
محمدجواد جاوید
ناشر
مخاطب
‎ریال1,800,000
Size chart
Women's clothing size
SizeXSSML
Euro 32/34 36 38 40
USA 0/2 4 6 8
Bust(in) 31-32 33 34 36
Bust(cm) 80.5-82.5 84.5 87 92
Waist(in) 24-25 26 27 29
Waist(cm) 62.5-64.5 66.5 69 74
Hips(in) 34-35 36 37 39
Hips(cm) 87.5-89.5 91.5 94 99
How To Measure Your Bust

With your arms relaxed at your sides, measure around the fullest part of your chest.

How To Measure Your Waist

Measure around the narrowest part of your natural waist, generally around the belly button. To ensure a comfortable fit, keep one finger between the measuring tape and your body.

نام تجاری:
توضیحات


ائمۀ شیعه علیهم‌السلام از متفکران بزرگ جهان بشریت هستند. شاید این بیان برای فردی که با تفکر این بزرگان آشنایی ندارد بسی سنگین به نظر آید. اما واقعیت آن است که اندیشۀ انسانی این بزرگان به ‏ویژه در حوزۀ علوم انسانی و خاص‌تر از آن در رشتۀ حقوق مدرن چندان بررسی نشده‌است. تاکنون، با تلاش اندیشمندان مسلمان وگاهی غیرمسلمان ایشان اغلب به‏سان عرفایی کامل و متدینانی تمام تنها توانسته‌اند محفل دین را منور سازند. این نوشتار در واقع پرده‌ای دیگر از گنجینۀ دانش این افتخارهای بشریت را در حد توان نشان خواهد ‌‏‌‌داد. موضوع اصلی‌ای که همۀ این نوشتار را به ‌هم مربوط کرده‌است بررسی نسبت حقوق بشر و شهروندی در گفتار و رفتار ائمۀ شیعه است. باید تحقیق شود که این بزرگان که همگی به‏دست حاکمان زمان خود شهید شده‌اند چگونه در وضعیت صلح و جنگ، قیام و قعود، حکومت و رعیت به حقوق آدمی می‌اندیشیده‌اند و چگونه توانسته‌اند بین گرایش‏های دینی و حقوق انسانی ارتباط برقرار کنند. پندار این نوشتار نیز این است که بدون شک در تفکر این بزرگان،جداسازی روشنی بین حقوق شهروندی و حقوق بشری وجود دارد؛ بنابراین سؤال از چگونگی آن‏ها یعنی به نوعی تنها نسبت و میزان این حقوق سؤال می‌شود. برخی از ائمۀ شیعه توفیق حکومت و خلافت داشته‌‌اند و برخی تنها امامت کرده‌اند. برخی با حاکم جائر زمانه جنگیده‌اند و برخی با چنین حاکمی صلح کرده‌اند. برخی آشکارا به تبلیغ شریعت، مدنیت و در نهایت انسانیت پرداخته‌اند و برخی در کنج زندان، رندانه در انتظار فرصت نشسته‌اند. خلاصه هر یک روش و سبک ویژه‌ای برای هدف انسانی خود داشته‌اند. هدفی که اگر نام اسلامی بر آن می‌نهیم، در دل رویکرد انسانی هم می‌یابد چراکه رسالت ایشان جهانی و برای بشریت بوده‌است. به تعبیری آنها صدای عدالت انسانی هستند؛ فرزانگانی که مانندی برای آنان نمی‏توان یافت. البته شاید این ستایش در خور یک کتاب علمی نباشد و مخاطب را سخت گران آید که چرا قبل از عرضه به تبلیغ محصول آن پرداخته‌است. واقعیت آن است که نویسنده با همین اندک مطالعۀ یک رویکرد حقوقی در حوزۀ حقوق انسانی توانسته‌است ارادت خود را به این بزرگان دوچندان کند و بی‌‏پیرایه و فارغ از روش‏های پوزیتویستی و بی‏طرفانۀ علمی فاش می‌گوید و از گفتۀ خود دل‌شاد است که هرچند در مقام تنظیم فرضیۀ نخست بی‌طرف بوده‌است، اما در مقام استنتاج نهایی فرضیه بی‌طرف نبوده و زندگی این اندیشمندان مسلمان بر رأی او تأثیر بسیار گذارده‌است تا آنجا که خوانندۀ نکته‏سنج می‌‏تواند در برخی فصول میزان هم‌نوایی مؤلف با موضوع را به دقت دریابد. هرچند می‏توان این امر را با روش‏های کیفی و ادراکی هم‏زمان مقبول جلوه داد، با این‏ حال نگارنده نیازی به پی‏گیری چنین توجیهی نمی‌بیند. نتیجه آنکه بدون‏شک دراین کتاب کاستی‏های فراوانی فراتر از ذهن مؤلف وجود خواهد ‌داشت؛ با این‏ حال می‌توان این مژده را داد که یک‌بار مطالعۀ این کتاب می‌تواند خوانندۀ مسلمان را حداقل در فضای ذهن خود، دغدغه‌دار کند؛ کمک کند تا به شکلی دیگر رهبران دینی را ببیند و خوانندۀ غیرمسلمان را به شوق اندازد تا در تفسیر اسلام در بند صورت و روایت تاریخ آن نماند. کتاب با رویکرد حقوق انسانی سعی دارد هر گزارۀ دینی را دقیق بررسی کند و بر این منطق پای می‌‏فشارد که در اسلام گزاره‌‏ای نیست که تنها اسلامی باشد و تفسیر انسانی نداشته‌ ‏باشد.
در آخر این بحث باید اعتراف کرد که مؤلف قصد ندارد مطالبی را که در گذشته به‏صورت جزئی یا کلی در جایی به چاپ رسانده دوباره منتشر کند. اما از آنجا که بیشتر مطالب این کتاب هنوز چاپ نشده و آنچه هم منتشر شده بیشتر در نشریات علمی حاضر به دلیل تنگی قافیه (روش خاص تنظیم مقاله) کوتاه شده ‌‌است، به ناچار، تفصیل مطالب در این مجموعه آمده ‌‌است تا خوانندۀ محترم مجموعه‌‌ای کامل را به‏سان منظومه‌‌ای مرتبط به‏هم در دسترس داشته‌‍ باشد و از هزینۀ مادی و معنوی آن هم برای جستجو رهایی یابد. به هر حال این مجموعه توانسته ‌است تنها بخشی از نظرات برخی ائمۀ شیعه را دربارۀ حقوق بشر و شهروندی مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. شش امام شیعه در این کتاب مورد بحث واقع شده‌‌اند که به ترتیب می‌‌توان در فصول جداگانه با بخشی از تفکرات آنها در این مورد آشنا شد.
1.    بخش اول کتاب با تأکید بر اندیشۀ امام علی علیه‌السلام به سراغ نهج‌البلاغه رفته‌ است. نکتۀ بحث این است که علاوه بر تکالیف متقابل حاکم و رعیت در حوزۀ حقوق بشر، حقوق شهروندی و نقش دولت در آن نمی‌تواند توجیه کنندۀ خودکامگی حاکم در آن جامعه باشد. نامۀ 53 نهج‌البلاغه جایگاهی بس سترگ در توضیح این مسئله دارد. با این فرض که نظریه‌های رایج معاصر پیرامون حقوق شهروندی بیش از آنکه در بازگرداندن حقوق انسانی شهروندان گامی برداشته‌باشند ناخواسته منجر به افزایش ابهام در مرزبندی‏های ناظر بر حقوق انسانی در دوران کنونی گشته‌‌اند، پرسش بنیادین نوشتار بخش اول بر محور فهم چیستی مرزهای حقیقی عدالت و انصاف در جداسازی و تقسیم حقوق انسان‌ها در دو حوزۀ حقوق بشر و شهروندی در عهدنامۀ مالک اشتر استوار می‏شود.
2.    حسن‌بن‌علی علیه‌السلام، خلیفۀ پنجم مسلمانان و دومین امام شیعیان جهان، برای حفظ حقوق بنیادین اعضای جامعۀ اسلامی معاهدۀ صلحی را طراحی کردند که به دلیل بنای نخستین آن بر نگه‏داری حقوق انسانی و آزادی‏های اساسی، صلح عادلانه نام گرفته ‌‌است. بخش دوم کتاب به این مسئله پرداخته ‌است که هر چند این معاهده به اقتضای شرایط حاکم در وضعیتی اجباری بسته‌‌شد و نیز طرف معاهده یعنی معاویة‌بن‌ابی‌سفیان، والی باغی شام، در عمل به هیچ‏یک از مفاد آن وفادار نماند تأکید بر رعایت اصولی اولیه همچون حق حیات، آزادی، امنیت، عدالت و برابری باعث شده تا مضامین صلح امام حسن(ع) با معاویه به‌عنوان سندی در راستای استقرار صلحی پایدار و عادلانه پذیرفته ‏شود. بازخوانی متن این صلح‏نامه و شرایط تاریخی آن نشان می‌‏دهد که چرا و چگونه خلیفۀ پنجم مسلمانان جهان برای تأمین حقوق بنیادین افراد جامعه و ضمانت حقوق انسانی و آزادی‏های اساسی آنان، حاضر به سازش با قدرت طلبی یک والی ناچیز شدند.
3.    حقوق بشر حقوقی است که انسان به دلیل انسان بودن از آن برخوردار است و در صورت تضییع، قیام برای دفاع از آن هم بخشی جدا‌نشدنی از همین حقوق محسوب می‌شود. این برداشت برای نخستین بار در تاریخ بشریت از سوی حسین‌‌بن علی‌‌(ع) به طور آشکارا عملی و نهادینه شد. این بیان فرضیۀ اصلی بخش سوم است. به‏علاوه باید گفت که اصل قیام برای بازگرداندن حقوق بشر در سطحی که خود، خویشان و یاران فرد، قربانی حقوق انسانی دیگران گردند، فرهنگی بود که تنها در نهضت حسینی نمود یافت. از این‏رو پندار این گفتار این است که جنبش‏ها و نهضت‏های مشابه بعد از این قیام، همگی نه برای هدف اصیل و انسانی این قیام بلکه بیشتر برای دفاع از اصل این قیام یا خونخواهی قربانیان آن انجام شده‏اند. بررسی و تحلیل علل حقوق بشری قیام عاشورا و نهضت حسینی موضوع بحث این بخش است.
4.    حقوق بشر به‌عنوان حقوقی مرتبط با همۀ انسان‏ها در ذهن و زبان امام سجاد نیز جایگاه بی‌بدیلی دارد. رسالۀ حقوق به‌جامانده از ایشان را شاید بتوان بزرگ‏ترین سند حقوقی یک پیشوای دینی دانست که در آن بر حقوق همگان و نه هم‌کیشان خود تأکید دارد. البته این حقوق که امروزه از آن به‏عنوان حقوق بشر یاد می‌‏کنیم مرز ظریفی با حقوق افرادی دارد که خود را متدین می‌دانند و در یک فضای اجتماعی، با هدف سعادت جمعی به هم‌زیستی با سایر افراد پرداخته‌اند. جداسازی حقوق اخیر از حقوق بنیادین می‏تواند زمینۀ جداسازی حقوق بشر از حقوق شهروندی در اندیشۀ امام سجاد)ع( باشد. بخش چهارم کتاب با در نظر گرفتن این جداسازی به بررسی عناصر این دو دسته حقوق در کلام امام سجاد(ع) پرداخته‌‌است.
5.    از ویژگی‌های مکتب امام صادق(ع) در مباحث حقوقی به‌ویژه آن بخش که ناظر بر حقوق محض انسانی یا به بیان امروزی حقوق بشر است، تبیین عقلانی است. بخش پنجم به بررسی حقوق این مهم می‌پردازد. دورۀ امام صادق(ع) جایگاه عقل در درک احکام شرعی و حقوق فردی به اوج کمال رسید به‏طوری‏که شاید نتوان هیچ سابقه‌ای برای قبل از آن سراغ گرفت. این سبک تأمل مستقیم یا غیرمستقیم باعث رونق روش تعقلی در همۀ مکاتب فقهی شد که به نوعی از دانش امام صادق(ع) روزی می‏یافتند. روش تعقلی به‏عنوان یک مبنا در تمام علوم دوران حضرت نمود یافت. تأثیر این روش در دانش حقوقی اسلام ثمرات زیادی داشته ‎‌‌‏است که خواسته یا ناخواسته منجر به تبلور اندیشۀ شیعی به مثابه مکتب عقل ‏محور در حوزۀ حقوق انسانی شده ‌‏‏است. بررسی روش عملی مکتب امام صادق(ع) در این مورد نشان می‌‏دهد که نوعی تعامل بین سبک علمی این مکتب و مکتب حقوق طبیعی وجود دارد. بخش پنجم کتاب با تعقل ‏محوری دانستن هر دو مکتب حقوقی قصد دارد تا فرضیۀ اشتراک رویکرد علمی این‏ دو در ارتباط با حقوق بنیادین انسانی را بررسی کند. خروجی اثبات چنین فرضیه‌ای، ثبوت فلسفۀ حقوق مشترک یا واحد برای حقوق جهان‌شمول انسان است.
6.    حقوق بشر مسیری به‏سوی آخرالزمان است؟ بخش آخر کتاب با این سؤال پایه به بررسی نسبت حقوق بشر و مهدویت می‌‏پردازد و آن‏ را پیرو بحث قوانین طبیعی تحلیل می‌‏کند. در این نگاه، بشر معاصر لزوما در آخرالزمان نیست، اما به گونه‌ای رفتار می‌‏کند که گویی در آن است. آیا این رفتار بازتاب طبیعی سبک زندگی امروز بشر است؟ برخی از فیلسوفان و جامعه‌شناسان معاصر دوره‌ای را که در آن به‌سر می بریم دورۀ گذار از قرائت‌ها و روایت‌های کلان می‌نامند. آنها معتقدند همگان در برزخی به‏سر می‌‏بریم که آیندۀ آن تاریک و گذشته‌اش آکنده از اشتباه است. بشر امروزی دیگر نه ادعای بندگی دارد و نه سمت خدایی را می‌‏پسندد. از گذشته بریده و به آینده بدبین است. بنابراین همه چیز را می‌‏پذیرد و هیچ چیز را بر‌‌نمی‌گزیند. این دوره را بسیاری دورۀ پسامدرن یا فرا‌تجدد می‌نامند. اما آیا دوره‌ای که برخی از روی یأس و برخی از روی ترس آن را عهدی متفاوت از سابق می‌‏بینند بیشتر محتاج پیامبری معنوی ‌است یا دوره‌‏ای که انسان خود را خدا نامید و از آسمان برید؟ به دیگر سخن چه زمانی این بشر خاکی محتاج پیامبریست؟ در عهد کودکی و بازی، عصر غرور و جوانی یا حین پیری و کوری؟ در مرحلۀ دوم، چگونه پیامبری او را متقاعد و قانع می‌‏سازد؟ بخش آخر کتاب با علم به مسئلۀ حیران بودن بشر امروزی و حق معنوی او به مثابه حقی بشری، به دنبال یافتن پاسخی به پرسش‏های بالاست. اساس سخن در این فرضیه نهفته ‌است که «گفتمان پیامبری پایان ندارد» و یکی از علایم حیات جاویدان این گفتمان اصل مهدویت است. گفتمان مهدویت نیز در چارچوب قوانین طبیعت نمایان می‏شود.

ادامه مطلبShow less
جزئیات محصول
مخاطب - جاوید

مشخصات

موضوع
علوم اجتماعی
مولف
محمدجواد جاوید
ناشر
مخاطب
شابک
9786005750058
تعداد صفحات
220
قطع کتاب
وزیری
نوع جلد
شومیز
سال چاپ
1393
نوبت چاپ
1
نظرات
بدون نظر

نظر دهید

  • ارزش خرید:
  • کیفیت کالا:
این کالا را با استفاده از کلمات کوتاه و ساده توضیح دهید.
نظرات (0)
تاکنون هیچ نقدی از طرف کاربران نوشته نشده.

سایر ویژگی‌ها

موضوع
علوم اجتماعی
مولف
محمدجواد جاوید
ناشر
مخاطب
شابک
9786005750058
تعداد صفحات
220
قطع کتاب
وزیری
نوع جلد
شومیز
سال چاپ
1393
نوبت چاپ
1
محصولات مرتبط

فهرست

جستجوی پیشرفته

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ثبت نام / ورود