کتاب آموزش مهارت های نظم بخشی به کودکان مبتلا به اختلال نقصان توجه

ارجمند-محمدی

محصول جدید

درمان متکی بر تجربه

560,000 ریال

روانشناسی و علوم تربیتی
ریچارد گلاگر، هاوارد ابیکوف، النا اسپیرا
ارجمند
9786002006370
468
1
1397
وزیری
شومیز

دکتر گلاگر، ابیکوف و اسپیرا با همکاری یکدیگر مقیاس مهارت‏‌های نظم‏‌بخشی را تدوین و بر اساس کارآزمایی و پژوهش 10 ساله، درسنامۀ آموزش مهارت‏‌های نظم‏‌بخشی به کودکان ADHD را به رشتۀ تحریر در آورده‌‏اند.
مشاهدات بالینی و تحلیل کارکردی و تحلیل عوامل نشان می‏‌دهد که بیشتر کودکان مبتلا به ADHD در چهار حیطۀ رفتارهای نظم‏‌بخشی مشکل دارند؛ (1) پیگیری تکالیف، (2) مدیریت وسایل، (3) مدیریت زمان، (4) برنامه‌‏ریزی تکالیف و وظایف. درسنامۀ آموزش مهارت‌‏های نظم‌‏بخشی برای بهبود این چهار حیطه به‏‌ویژه آن فعالیت‏‌هایی که مربوط به کارکردهای تحصیلی است، برنامه‏‌ریزی شده است.
مداخله‏‌های‏ این کتاب بر اساس اصول آموزش مهارت‏‌های رفتاری تنظیم شده که 20 جلسه درمان فردی و 2 روز در هفته را شامل می‏شود. این اصول عبارت‌‏اند از شرح جزئیات هر مهارت، منطق استفاده از آن و اثربخشی مهارت، سرمشق‌‏دهی فعالیت‏‌های خاص و گام‏‌هایی که برای اجرای این مهارت لازم است، تمرین هدایت‌‏شدۀ این فعالیت‏‌ها توسط کودک در موقعیت ساختگی که شبیه موقعیت‏‌هایی است که کودک در منزل و مدرسه با آنها روبه‏‌رو است و تقویت این مهارت در موقعیت واقعی. آموزش مهارت‌‏های نظم‏‌بخشی برای افزایش همکاری و کاربرد مهارت‏‌ها از رویکردهای مدیریت رفتار شامل استفاده از ترغیب، نظارت، تشویق و پاداش دادن نیز سود می‏‌برد. در این کتاب «توصیه‌‏های مفید» نیز برای تسهیل هرچه بیشتر آموزش مهارت‏‌ها ارائه شده است.

نوشتن نقد و نظر

کتاب آموزش مهارت های نظم بخشی به کودکان مبتلا به اختلال نقصان توجه

کتاب آموزش مهارت های نظم بخشی به کودکان مبتلا به اختلال نقصان توجه

درمان متکی بر تجربه

مــحصولات مرتبط