کتاب تمرین مدیریت درسنامه کار عملی مدیریت
مديريت امروزه جايگاه انكارناپذيري در زندگي انسانها به خود اختصاص داده است تا جايي كه كمتر كسي را ميتوان يافت كه منكر تأثيرات گستردهی آن گردد. البته روشن است كه سخن گفتن از مديريت بدون روشن ساختن ماهيت مديريت و ارائهی تعريف روشن از آن و مشخص كردن معنا و جايگاه نظريه در مديريت نهتنها مفيد نبوده، بلكه مشكلاتی را نيز به وجود خواهد آورد.
Women's clothing size
Size | XS | S | M | L |
---|---|---|---|---|
Euro | 32/34 | 36 | 38 | 40 |
USA | 0/2 | 4 | 6 | 8 |
Bust(in) | 31-32 | 33 | 34 | 36 |
Bust(cm) | 80.5-82.5 | 84.5 | 87 | 92 |
Waist(in) | 24-25 | 26 | 27 | 29 |
Waist(cm) | 62.5-64.5 | 66.5 | 69 | 74 |
Hips(in) | 34-35 | 36 | 37 | 39 |
Hips(cm) | 87.5-89.5 | 91.5 | 94 | 99 |
With your arms relaxed at your sides, measure around the fullest part of your chest.
Measure around the narrowest part of your natural waist, generally around the belly button. To ensure a comfortable fit, keep one finger between the measuring tape and your body.
در واقع، مديريت يكي از مباحث و رشتههايي است كه با انسان، سازمانها و جوامع انساني گره خورده و با آنها همراه است، كه با توجه به پيچيدگي جوامع بشري و افزايش فزايندهی آنها در آينده، مستلزم تبيين و تأمل بيشتر است. روشن نمودن ماهيت نظريههاي مديريت و مباحث مختلف مرتبط به آن با توجه به دلايلي چون نياز انسانهاي امروزي به مؤسسات و سازمانها و نياز مؤسسات و سازمانها به مديريت و تأثيرگذاري عميق و همهجانبهي سازمان و مديريت بر زندگي افراد ضروري به نظر ميرسد. بنابراین با توجه به اهميت مديريت و تأثير عميق آن بر زندگي انسانها بررسي و مداقهی همهجانبهی آن بايد مورد توجه نظريهپردازان و استادان قرار گيرد تا از اين طريق راهكارهاي مؤثر براي بهسازي مديريت و سازمان صورت گرفته و پارهاي از مشكلات موجود در جوامع كه ناشي از نبود مديريت صحيح است حل گردد و شرايط براي رشد انسانها و سازمانها مهيا شود.
روشن است که در حوزهی نظریهپردازی مطالبی مطرح شده، اما بديهي است كه اين مباحث نظري بهطور كامل نميتواند مسائل سازمانهاي مختلف را حل نمايد، اما در قلمرو عمل مشكلات فراونتري وجود دارد. اين مشكلات از يكسو برخاسته از عدم تبیين و نظريهپردازي صحيح است كه در فصل اول اين نوشته تلاشي در اين زمينه صورت گرفته و سعي شده رويكرد جديدي در عرصهي علم مديريت معرفي گردد، هر چند ممكن است به نظر استادان و متخصصان اين حوزه اين حركت، حركتي راهگشا نباشد، اما مؤلفان برآنند كه اين رويكرد نظري بسياري از مشکلات فراروي سازمانهاي مختلف را حل مینمايد.
از سوي ديگر مشكلات، ناشي از شكاف بين نظريه و عمل است. به نظر نويسندگان كه چندين سال مسؤوليت تدريس دروس كار عملي مديريت در آموزشگاه و سازمان را در چندين واحد دانشگاهي برعهده داشتهاند، در بسياري از موارد پس از ارائهی اين دو واحد درس شاهد هيچگونه تغيير نگرش و بينشي در دانشجويان نبودیم. نبود بينش صحيح و طراحي دقيق و علمي اين دروس و اعمال نظرهاي سليقهاي از سوي استادان و نبود فضاي همكاری و رشددهنده در سازمانهايي كه دانشجويان براي گذراندن كار عملي به آنها مراجعه مينمودند، موجب ميشد كه عملاً اهداف از پيش تعيين شدهی اين دروس كه همانا تمرين عملي نظریههاي آموخته شده در دروس نظري بود، محقق نشود.
بنابراین نويسندگان بر آن شدند تا به صورت مختصر برخي از مباحث مديريتي را توضيح دهند تا ضمن يادآوري مطالب به دانشجويان، فرمهايي را طراحي نمايند كه دانشجويان بتوانند به صورتي عيني و واقعي مباحث را تمرين نمايند و مشكلات اين بخش نيز تا حدودي رفع گردد. بديهي است كه سازمانها علاوه بر تلاش براي افزايش كارايي و بهرهوري خود و براي تسهيل روند تغييرات حاكم بر محيط، نيازمند تلاش فراوان بهمنظور همگام نمودن خود با تغييرات، در عين ارج نهادن به ثبات و پايداري هستند. قطعاً مراكز دانشگاهي نيز از اين قاعده مستثني نيستند و نيازمند بازنگري و تغيير در برنامه و متون خود هستند تا از اين طريق با بالندگي و رشد بيشتر دانشجويان خويش به نوسازي و بهسازي جامعه كمك نمايند.
روشن است كه یگانه شيوهی پاسخگويي به اين نظم طبيعي، همراه داشتن تمرين و آموزش است. تمرين ديدگاههاي نوين با توجه به موقعيتهاي حاكم بر سازمان، خود اسباب آموزش را فراهم ميآورد. علم و هنر مديريت بدون همراه بودن تمرين و تجربه، هرگز به موفقيتي نرسيده و نخواهد رسيد. از اينرو، براي راهگشايي در چارچوب عملكردهاي سازماني همگام و همراه با فناوريهاي روز، نياز است نظريهها و ديدگاههاي مطرح شده را به عرصهي عمل سوق داده تا انديشهها و نگرشهاي گسترده به عمل درآيند و زمينهساز بهسازي و شكوفايي رويكردهاي نويني در آموزش و در نهايت پيشرفت علم و هنر مديريت در عرصهی كيفي و كمّي گردند.
مشخصات
- مولف
- رضا علی نوروزی، مهدی کریمی علویجه
- ناشر
- آموخته
- شابک
- 978-600-91014-5-0
- تعداد صفحات
- 200
- قطع کتاب
- وزیری
- نوع جلد
- شومیز
- سال چاپ
- 1390
- نوبت چاپ
- 1
نظر دهید