کتاب اصول بازاریابی کالا و خدمات به زبان ساده
بازاریابی و فروش دغدغه اصلی تمام بنگاههای اقتصادی است. پاسخ این دغدغهها در مطالعه و بررسی رفتار و واکنشهای مشتریان و مصرفکنندگان در قبال تصمیمات و کنشهای تولیدکنندگان و عرضهکنندگان و فعالان بازار است.
Women's clothing size
Size | XS | S | M | L |
---|---|---|---|---|
Euro | 32/34 | 36 | 38 | 40 |
USA | 0/2 | 4 | 6 | 8 |
Bust(in) | 31-32 | 33 | 34 | 36 |
Bust(cm) | 80.5-82.5 | 84.5 | 87 | 92 |
Waist(in) | 24-25 | 26 | 27 | 29 |
Waist(cm) | 62.5-64.5 | 66.5 | 69 | 74 |
Hips(in) | 34-35 | 36 | 37 | 39 |
Hips(cm) | 87.5-89.5 | 91.5 | 94 | 99 |
With your arms relaxed at your sides, measure around the fullest part of your chest.
Measure around the narrowest part of your natural waist, generally around the belly button. To ensure a comfortable fit, keep one finger between the measuring tape and your body.
چهار کنش اصلی یا تصمیم مهم و حیاتی در هر بنگاه اقتصادی، انتخاب یا طراحی محصول، روش توزیع و پخش، روش تبلیغات و اطلاعرسانی و نهایتاً قیمتگذاری است که در ادبیات بازاریابی به مدل چهار پی (4Ps) یا آمیخته بازاریابی معروف است. این مدل، در شرایط بازاریابی امروز به حدود چهل پی توسعه و ارتقاء یافته و کماکان معتبر است. مؤلف، پس از چهل سال تدریس و تحقیق و مشاوره، در این کتاب و در قالب چهار پی(4Ps)، جوهره و مفهوم اصلی و بنیادی بازاریابی را با زبانی ساده و در خور استفاده تمام سطوح صنفی،صنعتی و دانشگاهی بیان نموده است.
پیشگفتار
بازاریابی علمی است که گاهی اوقات جنبههای عملیاتی آن غالب است و عملیاتی است که همیشه جنبه علمی دارد. از پنجاه سال پیش که مدل معروف چهار پی (4P) «جروم مککارتی» به اهالی این علم معرفی شده، هنوز ترکیب کالا، قیمت، توزیع و تبلیغ مطرح و مورد قبول و استناد است.
طیف وسیع فعالیتهای بازاریابی، از تحقیق و پژوهش در مورد انتخاب، توسعه و مدیریت محصولات آغاز میگردد و بهدنبال آن تصمیمگیریهای لازم در مورد روشهای توزیع و پخش، تبلیغات و بالاخره هزینهیابی و قیمتگذاری انجام میشود.
مدیران بنگاههای اقتصادی باید همیشه مترصد دریافت و پردازش اطلاعات از محیط رقابتی باشند و محصولات موجود را بهبود بخشند. در غیر این صورت، فضا و فرصت را برای استفاده رقبا باز و آزاد خواهند گذاشت.
در شرایط رقابت فشرده و نزدیکی سهم بازارها، یکی از چالشهای مهم هر بنگاه اقتصادی، فشار روزافزون مصرفکنندگان نهایی و عوامل توزیع برای ارائه محصولات جدید و یا بازنگری و اصلاح و تکمیل و بازسازی محصولات موجود است. همچنین تأمینکنندگان بالادست نیز برای فروش مواد اولیه جدید خود و یا خدمات نوینی که ارائه خواهند داد، بنگاه اقتصادی را تحت فشار قرار میدهند تا در مدیریت محصولات، اعمال تغییر، تنوع و تعمیم هر چه بیشتر بکوشند.
توزیع یا پخش در شرایط پیچیده رقابتی امروز که فاصله مراکز تولید تا اماکن مصرف نهایی بسیار طولانی شده و حتی از این سوی دنیا تا آن سو یعنی در حدود شانزده هزار مایل میرسد، یکی از حساسترین مراحل در مدیریت بازاریابی و کالارسانی است.
یکی از مهمترین موضوعاتی که در مورد توزیع مطرح است، همزمانی و هماهنگی آن با فعالیتهای ترفیع و تبلیغ است، بهگونهای که توزیع کالا در شعب و نمایندگیها بدون تبلیغ مناسب و همزمان موثر نخواهد بود و تبلیغ کالا نیز بدون توزیع وسیع و حضور در همه اماکن، فروشی را بهدنبال نخواهد داشت.
پیچیدگیهای عملیات بازاریابی امروز، مفهوم توزیع را وسعت داده و ارتباط توزیع با خرید و تدارکات از یکسو و انبارداری و نگهداری از سوی دیگر مفهوم وسیع و فراگیر لجستیک و مدیریت زنجیره تامین را جایگزین ساخته است.
از جانب دیگر، ایجاد و تاسیس شرکتهای پخش کالا و شیوع فعالیتهای پخش مویرگی در کشور، از یک طرف برای نیروی انسانی جوان و آماده کار، اشتغال ایجاد کرده و از جانب دیگر بر سرعت ارتباطات و کالارسانی افزوده است و به همین علت، مقوله توزیع روزبهروز اهمیت بیشتری پیدا میکند.
اکنون، شدت رقابت و پیچیدگی محیط کسب و کار و تعاملات آشکار و پنهان قوانین، رویهها، پیامهای تبلیغاتی، رفتار مصرفکننده و تصمیمات بازاریابی در حوزههای تبلیغات، تحقیقات، توزیع و فروش به گونهای است که بدون یک برنامهریزی منطبق بر تحقیقات و شناسایی رفتار مصرفکننده و نیروهای حاکم بر بازار نمیتوان در حیطه تبلیغات و اطلاعرسانی، مخاطبان را به درستی در معرض دریافت پیام قرار داد و با تکیه بر یک برنامه هدفمند تبلیغاتی نسبت به معرفی و فروش محصول در بازارهای هدف اقدام نمود.
طراحی و تنظیم یک برنامه هدفمند تبلیغاتی کاری تخصصی است و فقط از عهده خبرگان عرصه تبلیغات و آشنایان به فنون اقتصاد، بازرگانی، تبلیغات، ارتباطات، روابط عمومی، هنر و ... برمیآید.
برای تهیه یک برنامه هدفمند تبلیغاتی (CAMPAIGN)، مقدمتاً لازم است با زبانی شیوا و به دور از پیچیدگیها، اصول و مبانی تبلیغات به زبانی ساده بیان شود تا بر آن اساس نسبت به تهیه و تنظیم و اجرا و محاسبه ثمربخشی تبلیغات انجام شده اهتمام گردد.
در شرایط رقابتی امروز، بحث هزینهیابی و قیمتگذاری به عنوان یک بحث استراتژیک مطرح است و همفکری و مشارکت تعداد بیشتری از مدیران سازمان را میطلبد.
مدیران بازاریابی و فروش در زمره اولین مدیرانی هستند که باید در این زمینه پژوهش نمایند و با توجه به وجود رقبا، قیمتها و کیفیتها، انتظارات مشتریان و سایر عوامل تسریعکننده یا محدودکننده، پیشنهادات خود در مورد قیمتگذاری کالاها و خدمات را به مقامات ارشد تسلیم و از آن دفاع نمایند.
کتاب حاضر که با همت و پشتکار آقای دکتر محمد بلوریان تهرانی، استاد دانشگاه و مدرس دورههای MBA و DBA نگاشته شده و حاوی نکات ارزشمندی در زمینه دانش بازاریابی کاربردی است، میتواند مورد استفاده کلیه دانشجویان دورههای اقتصاد، بازاریابی و بازرگانی، MBA و DBA، صاحبان مشاغل و سایر علاقمندان قرار گیرد.
مقدمه
نخستین کتاب من در زمینه بازاریابی بهنام «بازاریابی و مدیریت بازار» توسط همین ناشر در سال 1372 و در شرایطی که هیچکدام از کتب صاحب نام فعلی در زمینه بازاریابی و در سطح دانشگاهی وجود نداشتند، چاپ و توزیع شد.
برای من همین احساس رضایت از اولین بودن کافی است و خرسندم که بعدها کتابهای ارزشمند و معتبری در همین زمینه از جانب همکاران دانشگاهی و یا نویسندگان و مترجمان دیگر تهیه و به بازار نشر ارائه شد.
چاپ دوم همان کتاب نیز به فوریت روی پیشخوان کتابفروشیها قرار گرفت و بهعنوان یک کتاب درسی در ماده «اصول بازاریابی» در دانشگاهها پذیرفته شد.
بعدها، به تقاضا و توصیه بسیاری از دانشجویان و همکاران و همچنین به پیشنهاد همین ناشر، پنج جلد کتاب مستقل در ابعاد جیب پالتویی، چهار موضوع کالا، قیمت، تبلیغ و توزیع ( مدل 4Ps جروم مککارتی)بهعلاوه خدمات (s) به زبان ساده و قابل فهم نهتنها برای دانشجویانی که در سال نخست دانشکده با مفهوم وارداتی مارکتینگ آشنا نبودند، بلکه برای استفاده بسیاری از علاقمندان و اهالی بازار و کسب و کار، چاپ و توزیع شد.
رمز موفقیت این مجموعه پنج جلدی، علاوه بر سادگی و روانی نشر، کوچکی و سبکی و قابلیت حمل، این بود که در مورد هر یک از مفاهیم چهارگانه آمیزه بازاریابی، یک کتاب وجود داشت و حال آنکه در بسیاری از کتب بازاریابی تنها یک فصل مختصر به هر یک از این مفاهیم اختصاص یافته بود. اما گروه دیگری از علاقمندان خواهان تجمیع این پنج جلد و یک مجموعه یکپارچه از آمیزه بازاریابی بودند که محرک من در تهیه این مجموعه شد.
در مجموعه حاضر، در پنج بخش جداگانه، ابتدا کلیات بازاریابی و مفاهیم مشترک بازاریابی کالاها و خدمات عرضه شده و در بخشهای دوم تا پنجم، چهار مقوله آمیزه بازاریابی به تفصیل بیان شده است.
در هر کتاب فهرست مطالب، فهرست اشکال و جدولها، مقدمه و متن و مراجع بهطور جداگانه و اختصاصی وجود دارد.
لازم به توضیح نیست که این کتاب نتیجه سالها تدریس و تحقیق و تالیف و ترجمه است و شیوه نگارش ساده و مختصر آن، هم در فراگیری و هم در یادآوری و مرور ادبیات به دانشجویان و علاقمندان کمک میکند.
مشخصات
- موضوع
- مدیریت
- مولف
- محمد بلوریان تهرانی
- ناشر
- چاپ و نشر بازرگانی
- تعداد صفحات
- 320
- قطع کتاب
- وزیری
- نوع جلد
- شومیز
- سال چاپ
- 1397
- نوبت چاپ
- 1
نظر دهید